powrót na

Zamarznięty hamulec ręczny. Jak odblokować?   

12.01.2023 Przeczytasz w 3 min.
Udostępnij:

Parkując na mrozie zaciągasz hamulec ręczny, czy zostawiasz samochód na biegu? Dlaczego ręczny zamarza i jak sobie z nim radzić?

Rozładowany akumulator czy zaparowane szyby to już klasyka w zimowe poranki. Panika pojawia się, gdy na mrozie próbujesz opuścić ręczny, ale szczęki hamulcowe się nie zwalniają. Zobacz, jak temu zapobiec, żeby na mrozie nie opadła Ci szczęka.  

Dlaczego zamarza hamulec ręczny w samochodzie  

Chociaż z roku na rok zima w Polsce przypomina jesień, warto być przygotowanym na nagłe ochłodzenia. Jeśli auto nie stoi w garażu, na porządku dziennym są parujące i zamarzające szyby. Ale nagły mróz może też zablokować hamulec ręczny w samochodzie. Dlaczego tak się dzieje?  

System linek i dźwigienek odpowiadający za poprawne działanie hamulca pomocniczego chroniony jest pancerzami. Z czasem pod wpływem czynników zewnętrznych tracą one szczelność, wtedy do systemu zaczyna przenikać brud i wilgoć. Podczas minusowych temperatur wilgoć, która dostała się do środka zamarza i cały układ hamulca ręcznego się blokuje.  

Sposoby na zamarznięty ręczny  

Hamulec ręczny zamarzł, a Ty nie masz czasu na czekanie do najbliższej odwilży? 

Oto co możesz zrobić w takiej sytuacji:  

  1. Delikatnie spróbuj ruszyć samochodem w przód i w tył. 
  1. Najprostszym sposobem jest przeniesienie samochodu do, najlepiej, ogrzewanego garażu. Po kilku godzinach wszystko powinno wrócić do normy. Jeśli masz dostęp do takiego pomieszczenia, ale Twój pojazd jest od niego na tyle oddalony, że nie da się go przepchnąć sprawdź czy w ofercie swojej polisy nie masz darmowego transportu lawetą. 
  1. Jeśli na tylnej osi Twojego samochodu pracują hamulce bębnowe to wraz z zamarzniętym ręcznym może pojawić się problem unieruchomienia koła. Sposób na jego odblokowanie może być dość ryzykowny, ale w niektórych przypadkach skuteczny. Zablokowane koło ostukaj przy pomocy np. drewnianego klocka. Jeśli się uda i tak jedź do mechanika na przegląd układu hamulcowego. 
  1. Skorzystaj z usług mobilnego mechanika, który ma urządzenia i zna sposoby odmrażania odpowiedniego element pojazdu. 

Pamiętaj

  • Nie próbuj jazdy z zamarzniętym ręcznym – możesz uszkodzić układ hamulcowy.  
  • Nie próbuj ogrzewać suszarką czy farelką zamarzniętych elementów.  

Zaciągać ręczny czy zostawiać na biegu?  

Na forach motoryzacyjnych cały czas żywe są dyskusje czy zimą zaciągać hamulec ręczny, czy lepiej nie używać go podczas parkowania – żeby nie zamarzł. Jaka jest prawda?  

Jeśli jeździsz systematycznie, a samochód poddajesz rutynowym kontrolom i wymieniasz zużyte elementy, częste ruchy linek i dźwigienek hamulca ręcznego nie dopuszczą do korozji, a w efekcie do zablokowania hamulca na mrozie. Możesz więc bez problemu parkując zaciągać ręczny na całą noc.  

Problem zamarzania zazwyczaj pojawia się w samochodach rzadko używanych. Wtedy lepiej unikać pozostawiania zaciągniętego hamulca ręcznego. Zamiast tego zostaw samochód na biegu – najlepiej na jedynce lub wstecznym. 

Sprawdź czy Twój hamulec ręczny działa  

Nawet lekko oblodzona czy mokra górka, pod którą zazwyczaj wjeżdżasz bez problemu nagle może sprawić nie lada kłopot. Zaczynasz się toczyć, zaciągasz hamulec i… dalej się toczysz, a za Tobą stoi już kolejne auto. Aby uniknąć takiej sytuacji wykonaj prosty test.  

Jak przetestować hamulec ręczny

  1. Znajdź wzniesienie, najlepiej na parkingu albo w miejscu wyłączonym z ruchu drogowego  
  1. Podjedź pod górkę i zatrzymaj się  
  1. Upewnij się, że nikt za Tobą nie stoi  
  1. Zaciągnij hamulec ręczny i puść hamulce podstawowe  
  1. Po chwili koła powinny się zablokować, a samochód przestać staczać  
  1. Jeśli jest inaczej, koniecznie odwiedź mechanika  

Jak przygotować układ hamulcowy na niskie temperatury  

Przed zimą zrób przegląd samochodu, zwłaszcza jeśli jeździsz już nie najmłodszym modelem. Szczególną uwagę zwróć na hamulec ręczny. W warsztacie mechanicznym możesz wymienić linkę czy wyczyścić samoregulatory.  

Jak działa hamulec ręczny i do czego służy 

Hamulec ręczny (nazywany też hamulcem bezpieczeństwa lub hamulcem postojowym) znajduje się pomiędzy dwoma przednimi siedzeniami. W zależności od tego czy samochód ma automatyczną, czy mechaniczną skrzynię biegów, hamulec może być w postaci drążka lub przycisku. 

W obu przypadkach jednak pełni rolę rezerwowego układu hamulcowego, który zatrzyma pojazd w przypadku, gdy nie zadziałają podstawowe hamulce. Hamulec ręczny zazwyczaj oddziałuje na tylną oś samochodu. Po jego uruchomieniu specjalne linki blokują szczęki lub klocki pojazdu, w wyniku czego dochodzi do tarcia kół o nawierzchnię drogi i zatrzymania samochodu. 

Co mówią instruktorzy

Podczas nauki jazdy instruktorzy uczą, aby również przy parkowaniu zaciągać ręczny, a skrzynię ustawiać na luz. Jednak większość osób przy postoju na równej nawierzchni nie zaciąga hamulca pomocniczego i zostawia samochód na biegu, zazwyczaj na jedynce.  

Kiedy jeszcze używać hamulca ręcznego: 

  1. Parkując na wzniesieniu, poboczu czy nierównej powierzchni  
  1. Stojąc w korku  
  1. Ruszając ze wzniesienia  
Udostępnij:

Polecane dla Ciebie