spis treści
wystaw ZA DARMO samochód na aukcji
Najczęściej czytane
ZAPISZ SIĘ
DO BIDLETTERA
Co tydzień powiadomienia o nowych aukcjach, poradach i okazjach.
Parkując na mrozie zaciągasz hamulec ręczny, czy zostawiasz samochód na biegu? Dlaczego ręczny zamarza i jak sobie z nim radzić?
Rozładowany akumulator czy zaparowane szyby to już klasyka w zimowe poranki. Panika pojawia się, gdy na mrozie próbujesz opuścić ręczny, ale szczęki hamulcowe się nie zwalniają. Zobacz, jak temu zapobiec, żeby na mrozie nie opadła Ci szczęka.
Chociaż z roku na rok zima w Polsce przypomina jesień, warto być przygotowanym na nagłe ochłodzenia. Jeśli auto nie stoi w garażu, na porządku dziennym są parujące i zamarzające szyby. Ale nagły mróz może też zablokować hamulec ręczny w samochodzie. Dlaczego tak się dzieje?
System linek i dźwigienek odpowiadający za poprawne działanie hamulca pomocniczego chroniony jest pancerzami. Z czasem pod wpływem czynników zewnętrznych tracą one szczelność, wtedy do systemu zaczyna przenikać brud i wilgoć. Podczas minusowych temperatur wilgoć, która dostała się do środka zamarza i cały układ hamulca ręcznego się blokuje.
Hamulec ręczny zamarzł, a Ty nie masz czasu na czekanie do najbliższej odwilży?
Oto co możesz zrobić w takiej sytuacji:
Na forach motoryzacyjnych cały czas żywe są dyskusje czy zimą zaciągać hamulec ręczny, czy lepiej nie używać go podczas parkowania – żeby nie zamarzł. Jaka jest prawda?
Jeśli jeździsz systematycznie, a samochód poddajesz rutynowym kontrolom i wymieniasz zużyte elementy, częste ruchy linek i dźwigienek hamulca ręcznego nie dopuszczą do korozji, a w efekcie do zablokowania hamulca na mrozie. Możesz więc bez problemu parkując zaciągać ręczny na całą noc.
Problem zamarzania zazwyczaj pojawia się w samochodach rzadko używanych. Wtedy lepiej unikać pozostawiania zaciągniętego hamulca ręcznego. Zamiast tego zostaw samochód na biegu – najlepiej na jedynce lub wstecznym.
Nawet lekko oblodzona czy mokra górka, pod którą zazwyczaj wjeżdżasz bez problemu nagle może sprawić nie lada kłopot. Zaczynasz się toczyć, zaciągasz hamulec i… dalej się toczysz, a za Tobą stoi już kolejne auto. Aby uniknąć takiej sytuacji wykonaj prosty test.
Przed zimą zrób przegląd samochodu, zwłaszcza jeśli jeździsz już nie najmłodszym modelem. Szczególną uwagę zwróć na hamulec ręczny. W warsztacie mechanicznym możesz wymienić linkę czy wyczyścić samoregulatory.
Hamulec ręczny (nazywany też hamulcem bezpieczeństwa lub hamulcem postojowym) znajduje się pomiędzy dwoma przednimi siedzeniami. W zależności od tego czy samochód ma automatyczną, czy mechaniczną skrzynię biegów, hamulec może być w postaci drążka lub przycisku.
W obu przypadkach jednak pełni rolę rezerwowego układu hamulcowego, który zatrzyma pojazd w przypadku, gdy nie zadziałają podstawowe hamulce. Hamulec ręczny zazwyczaj oddziałuje na tylną oś samochodu. Po jego uruchomieniu specjalne linki blokują szczęki lub klocki pojazdu, w wyniku czego dochodzi do tarcia kół o nawierzchnię drogi i zatrzymania samochodu.
Podczas nauki jazdy instruktorzy uczą, aby również przy parkowaniu zaciągać ręczny, a skrzynię ustawiać na luz. Jednak większość osób przy postoju na równej nawierzchni nie zaciąga hamulca pomocniczego i zostawia samochód na biegu, zazwyczaj na jedynce.
Kiedy jeszcze używać hamulca ręcznego:
Dziękujemy za zapis do newslettera!
Szykujemy same dobre wieści :)