powrót na

Filtr paliwa: wymiana przed zimą uratuje silnik 

24.11.2022 Przeczytasz w 3 min.
Udostępnij:

Akumulator sprawny, ale silnik nie odpala na mrozie? Sprawdź filtr paliwa, bo może właśnie zapchałeś układ paliwowy.

Jesień i zima to czas, kiedy trzeba szczególnie zadbać o samochód. Zanim pojawią się pierwsze mrozy wiesz jak ważna jest zmiana opon, sprawdzenie akumulatora czy konserwacja nadwozia. Ale wielu z nas zapomina skontrolować stan układu paliwowego, szczególnie jednego elementu: filtra paliwa.  

Do czego służy filtr paliwa 

W układzie paliwowym, najczęściej w okolicach zbiornika paliwa lub w komorze silnika umieszczony jest niepozorny, ale kluczowy element – filtr paliwa.  

Jego zadaniem jest ochrona silnika i bardzo drogich wtryskiwaczy przed zanieczyszczeniami pojawiającymi się w paliwie. Mają one wpływ na obniżenie wydajności układu paliwowego, a nawet mogą spowodować jego awarię. Zapchany filtr często jest przyczyną problemów z rozruchem silnika.  

Jak działa filtr paliwa 

Budowa filtra paliwa jest zaskakująco prosta. Obudowa filtra przypomina puszkę, najczęściej zrobiona jest z tworzywa sztucznego lub metalu. W środku jest wkład – zwinięta celulozowa taśma w kształcie harmonijki. Z obu stron filtra podłącza się wężyki układu paliwowego.  

– Jak to działa? Z jednej strony paliwo wpada do filtra, przenika przez element filtrujący, a następnie trafia do silnika – tłumaczy Adam Klimek, mechanik samochodowy i ambasador marki Bidcar. 

Zalecam wymianę filtra paliwa dwa razy częściej niż wynika to z instrukcji obsługi samochodu.  

Adam Klimek

Filtr paliwa: co ile wymiana? 

Pewnie pytasz, kiedy wymieniać filtr paliwa… Częstotliwość zawsze jest określona w książce serwisowej przez producenta Twojego samochodu. Jest ona zależna od przebiegu lub od czasu od ostatniej wymiany filtra. To bardzo ważne – bo nie tylko liczba przejechanych kilometrów ma wpływ na zużycie filtra.  

– Nawet jeśli do Twojego baku trafia czyste paliwo, to ten delikatny układ filtrujący po 5 latach i nawet znikomym przebiegu nie spełnia swojego zadania – przestrzega Adam Klimek. – Ja zalecam wymianę filtra paliwa dwa razy częściej niż wynika to z instrukcji obsługi samochodu.  

Rodzaje filtrów paliwa  

W zależności od specyfikacji Twojego samochodu i Twoich preferencji na rynku dostępne są filtry paliw różnego rodzaju, m.in.: 

  • filtr paliwa z magnesem – przechwytuje drobinki metalu  
  • filtr paliwa z podgrzewaczem – zapobiega wytrącaniu się parafiny, ogrzewa olej napędowy, dzięki czemu ułatwia rozruch Diesla zimą 
  • filtr paliwa z czujnikiem wody – wykrywa zawartość wody w paliwie 

Paliwo zimowe: od kiedy tankować?  

W ciągu całego roku na polskich stacjach benzynowych oferta paliwowa zmienia się trzykrotnie.  

  • Od 1 maja do 30 września dostępne są najbardziej podstawowe i znane wersje paliwa – letnie.  
  • Od 1 marca do 30 kwietnia i przez cały październik stacje oferują paliwo przejściowe. Jest ono odporniejsze na niskie temperatury i zapewnia prawidłowe działanie silnika w temperaturze do minus 10 stopni Celsjusza.  
  • Od 1 listopada do końca lutego możesz zatankować paliwo zimowe. Jego odporność na mrozy jest już zwiększona do minus 20 stopni.  

Przy niskich temperaturach tankując samochód podstawowymi wersjami paliwa możesz mieć problem z rozruchem silnika czy korozją przewodów paliwowych.  

Czym różnią się zimowe wersje paliw od ich podstawowych wariantów? 

Pamiętaj

Kiedy na dworze jest duży mróz, tankuj samochód do pełna. Wtedy nie pojawi się kondensat, czyli skroplona para wodna, która dostanie się do paliwa.

  1. Benzyna – jest najmniej problematyczna, niskie temperatury nie zmieniają jej właściwości. Jedyna różnica zimowej wersji benzyny to podwyższona prężność pary. Dzięki temu ulepszone są możliwości rozruchowe samochodu. 
  1. Gaz LPG – zimowa mieszanka ma zwiększoną zawartość gazu lotnego (propanu) co poprawia ciśnienie pary, a cały silnik zachowuje swoją sprawność.  
  1. Olej napędowy – najwięcej różnic jest w zimowej wersji paliwa do silników Diesla. Przez niskie temperatury w silniku wytwarza się parafina, która grozi zapchaniem filtra paliwa. Zimowe mieszanki są przystosowane do prawidłowego działania nawet przy temperaturze minus 20 stopni.  
Udostępnij:

Polecane dla Ciebie