spis treści
wystaw ZA DARMO samochód na aukcji
Najczęściej czytane
ZAPISZ SIĘ
DO BIDLETTERA
Co tydzień powiadomienia o nowych aukcjach, poradach i okazjach.
Jak wygląda okresowe badanie techniczne samochodu w stacji kontroli pojazdów? Czy są lepsze i gorsze stacje diagnostyczne? Według jakich kryteriów badane są samochody? Jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy przed przyjazdem do stacji kontroli pojazdów?
Która stacja jest „dobra” i „przepuści” samochód na badaniu technicznym? To pytanie zadaje sobie niejeden kierowca, który ma samochód o wątpliwym stanie technicznym. Odpowiedź jest prosta – wszystkie stacje kontroli pojazdów działają w jednym standardzie. Bez względu na to, którą wybierzemy, na każdej wykonane zostaną takie same czynności sprawdzające. Z tego też powodu na stacjach diagnostycznych obowiązuje jeden urzędowy cennik.
Standardowe badanie techniczne powinno trwać około 20-25 minut. Są na nim sprawdzane wszystkie podzespoły wpływające na bezpieczeństwo nasze, ale też innych użytkowników dróg, np. prostoliniowość toru jazdy. Diagnosta kontroluje też stan oświetlenia i ogumienia oraz to, czy spełnione są normy emisji spalin.
Wszystko jest określone w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Jest ono dostępne w każdej stacji kontroli pojazdów.
W jego zapisach ujęte są usterki możliwe do wykrycia w trakcie badania technicznego pojazdu:
Diagności zwracają też uwagę na to, że wielu kierowców nie przygotowuje samochodu do badania kontrolnego. Moglibyśmy przed badaniem sprawdzić, czy z rury wydechowej wydobywa się dym i dokonać niezbędnej naprawy, skontrolować stan oświetlenia czy ogumienia.
– Diagności są osobami, która oceniają, a nie naprawiają usterki w pojeździe – podkreśla Robert Rybak, biegły sądowy ds. oceny stanu technicznego samochodów. – Od napraw w samochodzie są mechanicy.
Dziękujemy za zapis do newslettera!
Szykujemy same dobre wieści :)