Wymiana oleju silnikowego – jak, gdzie i za ile?
spis treści
Olej w samochodzie wymieniaj średnio raz w roku – niezależnie od tego, ile przejedziesz kilometrów. Jaki olej dobrać? Czy warto wymieniać olej samodzielnie?
– Nowoczesne silniki potrzebują nowoczesnych olejów. Olej nie tylko smaruje, ale również chłodzi, konserwuje i czyści silnik – mówi Adam Klimek, mechanik samochodowy i ambasador marki Bidcar.
Gdzie wymienić olej: u mechanika czy samodzielnie?
Wymiana oleju silnikowego to jedna z łatwiejszych czynności serwisowych. Jeśli jednak nie czujesz się dobrze w roli mechanika lub nie masz warunków, aby to zrobić, najlepiej oddaj auto do serwisu. Cena usługi wymiany oleju waha się między 50 a 100 zł + koszty zakupu oleju i filtra.
Decydując się na wymianę oleju samodzielnie musisz pamiętać o kilku kwestiach. Najważniejszy jest dobór odpowiedniego rodzaju oleju (o tym jak to zrobić dowiesz się w dalszej części artykułu). Oprócz tego musisz kupić pasujący filtr olejowy i mieć miejsce, w którym wykonasz całą operację.
Jeśli w swoim garażu nie masz kanału samochodowego, popytaj znajomych. Jeśli nie mają, poszukaj warsztatu samoobsługowego na godziny, gdzie będziesz miał dostęp do potrzebnego sprzętu. Na pewno będzie to o wiele wygodniejsze niż leżenie pod samochodem. Zaopatrz się w rękawice robocze i pojemnik na zużyty olej.
Wymiana oleju – krok po kroku
Kiedy już wszystko jest przygotowane, możesz przystąpić do wymiany zużytego oleju samochodowego:
- Gdy samochód jest już na podnośniku lub na kanale samochodowym, odczekaj aż ostygnie silnik. Silnik oczywiście musi być zgaszony.
- Zdemontuj osłonę silnika. Pod nią znajduje się korek spustowy i filtr olejowy. Pod korek spustowy podłóż naczynie na zużyty płyn.
- Pewnym, szybkim ruchem odkręć korek spustowy.
- Poczekaj aż cała zawartość spłynie do misy. Odkręć również filtr oleju – uważaj bo z niego też może wypłynąć ciecz.
- Załóż nowy filtr oleju. Gdy już nic więcej nie wypływa w miski olejowej, zakręć korek spustowy.
- Nowy olej wlej przez korek wlewu oleju. Odczekaj 20 minut i sprawdź poziom oleju za pomocą bagnetu. Jeśli jest taka potrzeba, dolej więcej.
Dlaczego nie można wylać oleju do kanalizacji?
– Przepracowany olej silnikowy oraz filtr to odpady niebezpieczne. Aby je zutylizować musisz oddać je do wyspecjalizowanej firmy – przestrzega Adam Klimek.
Wybór oleju silnikowego: na co zwrócić uwagę?
Olej silnikowy musi być dobrany do Twojego samochodu. Nie słuchaj mitów mówiących, że małe, miejskie auta pojadą na byle czym. Każdy silnik ma swoje specyficzne wymagania. Rodzaj i typ (w tym oznaczenie lepkości) oleju producent podaje w instrukcji obsługi pojazdu.
Takie informacje znajdziesz również wpisując w przeglądarkę markę, model i typ posiadanego auta. Ważna jest lepkość i zadania, jakie stoją przed olejem silnikowym. Zawsze stosuj się do zaleceń, nie patrząc na przebieg auta i jego wiek, bo nie ma to znaczenia
– Olej 5W-30 to bardzo popularna lepkość – wyjaśnia Adam Klimek. – Wiele osób, wybierając się w dłuższą podróż myśli, że bez problemu kupi odpowiedni rodzaj na stacji benzynowej. Jednak występuje on w ponad 10 wariantach i z całą pewnością nie da się go rozpoznać “na oko”. Dlatego jadąc w podróż zalecam zabranie ze sobą oleju dedykowanego do twojego samochodu, bo szansa, że trafisz na odpowiedni na stacji jest niewielka.
Olej silnikowy – mity. Nie daj się nabrać
- Jeżeli twój silnik zużywa olej wystarczy zmienić jego lepkość – czyli wlać nieco gęstszy.
To mit! Takie działanie może przyczynić się do pogorszenia się warunków pracy wszystkich wewnętrznych jak i zewnętrznych elementów silnika. W skrajnych przypadkach może prowadzić do jego uszkodzenia.
- Wymieniaj olej rzadko lub wcale, jeśli sporadycznie korzystasz z samochodu.
To mit! Olej zużywa się nie tylko podczas pracy silnika, z upływem czasu starzeje się i traci swoje właściwości. Dlatego najlepiej wymieniać olej systematycznie, co rok.
- Oleje typu racing podnoszą osiągi każdego silnika.
To mit! Oleje z dopiskiem “racing” należy stosować jedynie do samochodów sportowych i silnikach poddanych mechanicznej modyfikacji. W żadnym wypadku nie poprawią one mocy silników seryjnych, za to w skrajnych sytuacjach znacząco skrócą jego żywotność.