powrót na

Parowanie szyb w samochodzie – skuteczne sposoby  

22.12.2022 Przeczytasz w 2 min.
Udostępnij:

Parujące szyby są zmorą kierowców nie tylko jesienią i zimą. Sprawdź jak skutecznie pozbyć się wilgoci w samochodzie.

Główną przyczyną parowania szyb jest wilgoć w samochodzie. Problem nasila się z powodu dużej różnicy temperatur, śniegu i deszczu. Sprawny samochód bez problemu sobie z tym radzi. Jeśli tak się nie dzieje, musisz skontrolować kilka miejsc w aucie.  

Wentylacja w samochodzie: kiedy gromadzi się para?

Układ wentylacji umieszczony jest w każdym samochodzie. Działa on na takiej zasadzie, że przód samochodu, zazwyczaj przez podszybie “łapie” powietrze. Następnie dostaje się ono do kabiny, po czym uchodzi z niej przez tylne klapy wentylacyjne.  

Gdy obieg ten jest w jakiś sposób zaburzony, ryzyko pojawienia się pary drastycznie rośnie.  

Parowanie szyb a wlot powietrza: czyść regularnie

Pierwszym krokiem, który musisz wykonać dla poprawy cyrkulacji powietrza w samochodzie jest oczyszczenie podszybia z zalegającego tam kurzu i piachu, który gromadząc się zatyka przepływ. 

Regularnie usuwaj z podszybia liście i nawiane przez wiatr śmieci, także te schowane pod pokrywą silnika. Zimą odgarniaj stamtąd śnieg. Latem odkurz podszybie lub przedmuchaj je sprężonym powietrzem.  

Na rynku dostępne są różne rodzaje filtrów:

  • Standardowe – wykonane z mikrowłókien (mają wysoką zdolność pochłaniania wilgoć), zatrzymują cząsteczki stałe 
  • Z aktywnym węglem – niwelują nieprzyjemne zapachy 
  • Ze specjalną powłoką chroniącą alergików przed pyłkami 
  • Antysmogowe – polecane dla kierowców jeżdżących głównie w dużych miastach   

Parowanie szyb a filtr kabinowy: wymiana raz w roku

Następnie skontroluj filtr kabinowy (w zależności od marki pojazdu może on być umieszczony w różnych miejscach – sprawdź w instrukcji).  

Nagromadzone na filtrze zanieczyszczenia kumulują wilgoć, która oddawana jest do środka auta, dlatego filtr kabinowy wymieniaj raz w roku.  

Parowanie szyb a klimatyzacja: przegląd raz w roku

W układzie wentylacyjnym samochodu podczas jego pracy wytwarza się kondensat, który odprowadzany jest odpływem. Jednak może się zdarzyć, że zanieczyszczenia   go zatkają, wtedy woda gromadzi się w obudowie nagrzewnicy i odparowuje do wnętrza samochodu. I parują szyby.  

Jak to sprawdzić? Jeżeli latem przy włączonej klimatyzacji spod samochodu kapie woda, wszystko jest w porządku – to znaczy, że odpływ działa poprawnie.  

– Raz w roku samochód z układem klimatyzacji powinien trafić na przegląd. Serwisant ma obowiązek sprawdzić ciśnienie, temperaturę, wymienić filtr kabinowy, ale również skontrolować drożność odpływu kondensatu – mówi Adam Klimek, mechanik samochodowy i ambasador marki Bidcar. 

Uszczelka też może być powodem parowania szyb

Nieszczelność nadwozia to kolejna droga, którą wilgoć dostaje się do środka samochodu. Na źle wklejoną szybę czołową czy zatkane odpływy w otwierającym się dachu nie masz wpływu, ale z nieszczelnością drzwi i bagażnika możesz skutecznie walczyć po prostu wymieniając uszczelkę.  

Sposoby na parujące szyby

Jeśli sprawdziłeś układ, wymieniłeś filtry i uszczelki, a mimo to w pojeździe wciąż zbiera się wilgoć i szyby parują oto kilka sposobów: 

  • Włączaj klimatyzację również zimą, jeśli jej nie masz użyj ciepłego nawiewu na przednią szybę 
  • Przed pozostawieniem auta zamkniętego na dłużej otwórz okna i przewietrz kabinę 
  • Dbaj o czystość szyb – na brudnych powierzchniach wilgoć szybciej się osadza 
  • Wymień dywaniki materiałowe na gumowe 
  • Nie woź w aucie mokrych ubrań i otwartych napojów 
  • Spróbuj użyć specjalnych pochłaniaczy wilgoci, są niewielkie i łatwo je ukryć w pojeździe  

Jeśli układ klimatyzacji pracuje w obiegu zamkniętym, czyli takim w którym powietrze nie jest wymieniane, to wilgoć w kabinie pojawia się natychmiastowo. Spróbuj przełączyć na obieg otwarty – radzi Adam Klimek. 

A może antypara do parujących szyb?

Zimą popularnością cieszą się preparaty typu antypara. Po spryskaniu szyby wytwarza się na niej powłoka odpychająca cząsteczki wody. Dobrze się one sprawdzają np. w autobusach miejskich, gdzie boczne szyby są bardzo słabo wentylowane. Natomiast w samochodach osobowych jedynie maskują problem.  

Udostępnij:

Polecane dla Ciebie