Jak dobierać opony i nie zwariować. Rozmiar, indeks prędkości i nośności
spis treści
Dlaczego opona jest czarna? Co oznaczają wszystkie informacje na boku opony? Jak ją dobrać i eksploatować? Wyjaśniamy.
Powierzchnia styku opony z drogą to zaledwie jedna czwarta kartki A4. Samochód na takiej powierzchni rozpędza się, utrzymuje tor jazdy i hamuje. Dlatego dobór opon jest tak ważny. Od tego zależy bezpieczeństwo Twoje i pasażerów.
– Na oponie mamy szereg informacji. Od rozmiaru, indeksu nośności, prędkości po opis jej budowy, informacje o maksymalnym obciążeniu oraz ciśnieniu. To wszystko sprawia, że dobór opon nie jest łatwy – tłumaczy Adam Klimek, mechanik samochodowy i ambasador marki Bidcar.
Oznaczenia na oponach – jak czytać
Rozmiar opony
Opowiedzmy na przykładzie opony w rozmiarze 245/45 R 18
Pamiętaj
Mierząc osadzenie rób to od wewnętrznej strony felgi.
- 245 – szerokość opony wyrażona w milimetrach
- 45 – informacja o wysokości boku opony wyrażona w procentach w stosunku do szerokości opony
- R – informacja o budowie opony, R oznacza, że jest zbudowana w sposób radialny
- 18 – średnica osadzenia
Indeks nośności
Na przykład XL (Extra Load) – opisuje on maksymalne obciążenie, pod jakim opony mogą jechać z maksymalną, dopuszczalną prędkością, a przy tym zachowywać swoje właściwości.
– Producent twojego samochodu w indeksie nośności wskazuje jakie opony powinny być zamontowane. Dodatkowa nośność jest potrzebna np. w sytuacji, gdy auto ma system wspomagania nagłego hamowania – tłumaczy mechanik.
Indeks prędkości
Indeks prędkości określa z jaką maksymalną prędkością możesz jechać na danych oponach.
Pamiętaj
Im wyższy indeks, tym większa zdolność opony do utrzymania jej kształtu. Podczas jazdy siły działające na oponę sprawiają, że staje się ona jajowata – a to obniża jej przyczepność.
- P – 150 km/h
- Q – 160 km/h
- R – 170 km/h
- S – 180 km/h
- T – 190 km/h
- U – 200 km/h
- H – 210 km/h
- V – 240 km/h
- W – 270 km/h
- Y – 300 km/h
Wskaźnik TWI – Tread Wear Indicator
Wskazuje on jakie jest zużycie opon – a dokładniej: minimalną głębokość bieżnika, poniżej której opona nie nadaje się do dalszej jazdy.
Głębokość bieżnika: kiedy opona jest zużyta?
Wprawdzie według polskich przepisów oponę możemy używać aż do momentu, kiedy głębokość bieżnika wskazuje 1,6 milimetra.
– Ale nie czekaj aż opona tak mocno się zużyje. Opony letnie polecam wymieniać już przy głębokości bieżnika 3 mm, a zimowe 4 mm. Przy tych wartościach opony zachowują swoją sprawność – dodaje Adam Klimek.
Jak dbać o opony
- Wybierając nowe opony zawsze stosuj się do zaleceń, które są zamieszczane w książeczkach serwisowych przez producentów. Nie szukaj oszczędności w zaniżonych parametrach.
- Zwracaj również uwagę na stan opon, na których jeździsz dłuższy czas. Jeśli zauważysz wypukłości czy nacięcia koniecznie jedź do serwisu opon.
- Co jakiś czas kontroluj głębokość bieżnika oraz stan zawieszenia. Możesz to sprawdzić w prosty sposób. Wystarczy, że ręką przejedziesz po powierzchni opony. Jeśli nie będzie idealnie gładka i wyczujesz specyficzne ząbki to znak, że coś dzieje się z zawieszeniem, a opony powinieneś wymienić.