powrót na

Badanie techniczne pojazdu. Moto Rozkminka Adama Klimka – odc. 2

24.09.2022 Przeczytasz w 2 min.
Udostępnij:

Jak wygląda okresowe badanie techniczne samochodu w stacji kontroli pojazdów? Czy są lepsze i gorsze stacje diagnostyczne? Według jakich kryteriów badane są samochody? Jakie błędy najczęściej popełniają kierowcy przed przyjazdem do stacji kontroli pojazdów?

Która stacja jest „dobra” i „przepuści” samochód na badaniu technicznym? To pytanie zadaje sobie niejeden kierowca, który ma samochód o wątpliwym stanie technicznym. Odpowiedź jest prosta – wszystkie stacje kontroli pojazdów działają w jednym standardzie. Bez względu na to, którą wybierzemy, na każdej wykonane zostaną takie same czynności sprawdzające. Z tego też powodu na stacjach diagnostycznych obowiązuje jeden urzędowy cennik.

Ile czasu trwa badanie techniczne samochodu?

Standardowe badanie techniczne powinno trwać około 20-25 minut. Są na nim sprawdzane wszystkie podzespoły wpływające na bezpieczeństwo nasze, ale też innych użytkowników dróg, np. prostoliniowość toru jazdy. Diagnosta kontroluje też stan oświetlenia i ogumienia oraz to, czy spełnione są normy emisji spalin.

Badanie techniczne pojazdu – rodzaje usterek

Wszystko jest określone w rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej w sprawie zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych oraz wzorów dokumentów stosowanych przy tych badaniach. Jest ono dostępne w każdej stacji kontroli pojazdów.

W jego zapisach ujęte są usterki możliwe do wykrycia w trakcie badania technicznego pojazdu:

  • usterki drobne – usterki techniczne niemające istotnego wpływu na bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska; nie wpływają na wynik badania,
  • usterki istotne – usterki techniczne mogące naruszać bezpieczeństwo ruchu drogowego i ochrony środowiska; wpływają na eksploatację pojazdu
  • usterki stwarzające zagrożenie – usterki które stanowią bezpośrednie i natychmiastowe zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska w stopniu uniemożliwiającym używanie samochodu w ruchu drogowym, niezależnie od okoliczności. W tym przypadku kierowca musi liczyć się z zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego.

Zanim pojedziesz na badanie techniczne – najczęstsze błędy kierowców

Diagności zwracają też uwagę na to, że wielu kierowców nie przygotowuje samochodu do badania kontrolnego. Moglibyśmy przed badaniem sprawdzić, czy z rury wydechowej wydobywa się dym i dokonać niezbędnej naprawy, skontrolować stan oświetlenia czy ogumienia.  

– Diagności są osobami, która oceniają, a nie naprawiają usterki w pojeździe – podkreśla Robert Rybak, biegły sądowy ds. oceny stanu technicznego samochodów.  Od napraw w samochodzie są mechanicy.

Udostępnij:

Polecane dla Ciebie